Výročie posviacky Lateránskej baziliky – pohľad psychológa

V dnešnej dobe, keď človek zapne televíziu, aby si niečo pozrel, platí, že všetko by sa kľudnejšie pozeralo, len keby stále tie reklamy neprerušoval ten film. Aktuálne keď sa pozriem von oknom, vidím stromy, ktorých listy sú sfarbené do zlatista, ale v televízií už máme Vianoce plné snehu. Tieto všetky kampane, reklamné spoty, majú za úlohu vyvolať v nás predvianočnú náladu, aby sme mohli pootvoriť o trošku viac svoje peňaženky a držať peniaze v obehu.

Mojim odborným koníčkom je psychológia reklamy. Na veci v televízii, billboardy, kampane, sa snažím nazerať z pohľadu stratégií, ktoré spoločnosti, politici využívajú na presvedčenie nás konzumentov. Taktiež keď som minule kráčal jedným z najväčších nákupných centier v Bratislave, ktoré už praskalo vo švíkoch. Ľudia robili presne to, čo mali, kupovali a kupovali. Hypermarkety a obchodné centrá využívajú veľa techník, ktorými pôsobia na nás, potencionálnych zákazníkov. Len tak ako príklad spomeniem efekt časového tlaku, kedy sa na konzumenta tlačí spôsobom: Už len pár dní, Posledná šanca, a pod.. Je dokázané, že napríklad nakupujúci prispôsobuje svoje tempo hudbe, ak je hudba rýchla, aj ľudia sa pohybujú o čosi rýchlejšie. Tieto a omnoho viac techník koniec koncov v štatistikách dokazujú, že na nás vplývajú. Radi chodíme do nákupných centier, kde je všetko pokope, kde máme z každého rožka troška.

Nedeľné evanjelium rozpráva o dome. My prichádzame do nákupných centier, ktoré sa niekedy zvyknú nazývať aj domy konzumu, aby sme uspokojili svoje svetské potreby. Od základných fyziologických – hlad, smäd, aj potreby sociálne, potreby byť medzi ľuďmi, potreby vyzerať dobre a iné. Jedných potrieb sa my veriaci v týchto domoch asi nedočkáme, potrieb duchovných. Túto potrebu si musíme len naplniť buď v tichej modlitbe, alebo v inom dome. Ježiš to dnes nazval dom svojho Otca. Na svätú omšu by sme mali preto prichádzať a využívať ju práve pre naplnenie týchto potrieb a nie ako predavači v evanjeliu na svoje materiálne obohatenie a duchovné možno zanedbali. Nezabúdajme popri predvianočných ošiaľoch na pravú podstatu a zmysel Vianočných sviatkov –duchovné naplnenie a duchovné obdarovanie svojich blízkych.

Mgr. Peter Chomjak

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.