2. nedeľa po narodení Pána A – pohľad ekonóma

OLYMPUS DIGITAL CAMERABoh – centrum nášho života, našej práce a nášho rozvoja. Pozornosť sa sústreďuje aj na Jána, ktorý o ňom vydal svedectvo. O Synovi sa píše, že je plný milosti a pravdy. A tiež je uvedené, že „z jeho plnosti sme my všetci dostali milosť za milosťou.“ O akej milosti sa to dnes píše? Či možno dnes hovoriť o niekom, že je plný milosti a pravdy? Kde je pravda? Stále len počúvame samé negatíva, korupčné škandály, daňové podvody, vydieranie na zo strany zamestnávateľov, nátlak zo strany zamestnancov a mnoho iného. Sú dnes medzi nami ľudia, ktorí sú plní milosti a pravdy? Viete, že aj napriek akejkoľvek skepse, ktorá vládne, sú medzi nami ľudia, o ktorých možno povedať, že sú čestní, spravodliví a žijú v pravde. Boh aj nás neustále povoláva k tomu, aby sme aj my túžili neustále po jeho milosti a usilovali sa o kráčanie v pravde. Sv. František z Assisi vyslovil túto vetu: „Bože, daj mi odvahu, aby som zmenil veci, ktoré zmeniť nemôžem a mám, pokoj, aby som prijal veci, ktoré zmeniť nemôžem a múdrosť, aby som to všetko rozoznať.“ Sme na začiatku nového kalendárneho roka. Je čas hodnotiť uplynulý rok a dávať si nové predsavzatia, ktoré chceme realizovať. Už nemá zmysel iba nečinne sedieť, sťažovať sa, obviňovať spoločnosť. Je čas zobrať zodpovednosť za seba a svoje rodiny. Ján Baťa povedal: „V našom hospodárstve a verejnom živote sa neuplatnilo doteraz jedno platidlo. Nazýva sa česť. Mnohí ľudia sú presvedčení, že za peniaze si môžu dostať všetko. To nie je pravda. Omnoho viac je možné dostať za česť.“ Je potrebné na začiatku roka zdôrazniť, že „znižovanie nákladov sa  nikdy nemôže povýšiť nad kvalitu a orientáciu na spokojnosť zákazníka. Zákazník chce vždy viac, ako iba nízku cenu, aj keď to niekedy nehovorí. Umenie nie je predať lacno a mať spokojného zákazníka, umenie je predať draho a mať nadšeného zákazníka. Náš benchmark nemôže byť cena čínskych výrobkov, ale špičkový dizajn, riešenie problému nášho zákazníka, splnenie jeho nevyslovenej túžby alebo sna. Nastáva nová éra podnikania, kde bude znovu zákazník odmeňovať hodnotu v celom životnom cykle výrobku a služby, za ktoré platí. Rast sa nedá donekonečna dosahovať tak, že zákazníci budú kupovať lacné a nekvalitné výrobky alebo výrobky, ktorých životné cykly umelo znižujú „naprogramované kazítka,“ ktoré do nich nainštalovali ich tvorcovia. Zákazník bude znovu ochotný platiť, ale za kvalitu výrobku, za vzťah k životnému prostrediu, za výnimočnú hodnotu… Do súčasnej krízy nás priviedli aj praktiky, ktoré sú opísané v tomto príspevku. Treba sa vrátiť k podstate kvality a hodnoty pre zákazníka.“ (Košturiak Ján – Úvahy na každý deň. Zamyslenia a otázky o manažmente, podnikaní a živote)  Jednej z najvýznamnejších učiteľov svetového manažmentu Stephen Covey hovori: „Do akej miery ľudia uznávajú také základné princípy, ako sú poctivosť, spravodlivosť, súdnosť, čestnosť, úprimnosť a dôvera a budú podľa nich harmonicky žiť, do takej miery budú na ceste k prežitiu a stabilite. Vzdialenie sa týmto princípom znamená rozpad a deštrukciu.“ Tieto základné princípy ovplyvňujú ekonomiku našich rodín, regiónov a krajiny. Je na našom rozhodnutí, ktorou cestou sa rozhodneme kráčať v roku 2014. Zvolíme si cestu rozvoja s dôrazom na človeka? Alebo naopak prevalcuje túžba po rýchlom zbohatnutí a vlastnení peňazí túto cestu rozvoja s dôrazom na človeka? Všetkým nám prajem správne rozhodnutia a veľa múdrosti pri rozhodovaní, stanovovaní a dodržiavaní predsavzatí počas celého roka aj života.

© Jaroslava Kmecová, 31. 12. 2013

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.