6. veľkonočná nedeľa – Uzdravenie slepého (Jn 9,1-38)

Netelesné, neporušiteľné a nehmotné Božie Slovo prišlo do našich končín, hoci ani predtým nebolo ďaleko – veď nijaká časť sveta nikdy nebola bez neho, ale v jednote so svojím Otcom napĺňalo všetko a všade.

 

Prišlo však svojou dobrotou voči nám a tým, že sa nám dalo poznať priamo. Zľutovalo sa nad naším rodom a nad našou slabosťou, dojalo ho naše porušenie a nemohlo zniesť, že nad nami panuje smrť. Aby nezahynulo, čo bolo stvorené, a nevyšlo navnivoč dielo jeho Otca na stvorení človeka, vzalo si telo, nie nepodobné nášmu, lebo nechcelo byť iba v tele, ani sa nechcelo len zjaviť.

 

Veď keby sa bolo chcelo iba zjaviť, bolo by si iste mohlo vziať iné, vznešenejšie telo; lež ono si vzalo naše telo.

 

V Panne si postavilo chrám, to jest telo, a urobilo si z neho akoby nástroj, aby sa v ňom mohlo stať známym a prebývať v ňom. Takto si teda vzalo telo podobné nášmu, a pretože všetci podliehali smrteľnému porušeniu, vydalo ho na smrť za všetkých a z vrcholnej lásky ho obetovalo Otcovi. To preto, aby bol pre všetkých, čo v ňom umierajú, zrušený zákon záhuby, vynesený proti ľuďom, tým, že na Pánovom tele dovŕšil svoju moc, a tak už nemá účinnosť na ľudí, ktorí sú mu podobní. A aj preto, aby ľudí, ktorí sa vrátili do porušenia, znova urobilo neporušiteľnými a povolalo ich zo smrti späť do života, a to tým, že telom, ktoré si vzalo, a milosťou zmŕtvychvstania úplne odstránilo ich smrť, nie inak, ako keď oheň strávi slamu.

 

Preto si vzalo smrteľné telo, aby ono účasťou na Slove, ktoré je nad všetkým, mohlo zomrieť za všetkých, a pritom pre Slovo, ktoré v ňom prebýva, ostalo neporušené, a napokon aby boli všetci milosťou zmŕtvychvstania v budúcnosti uchránení od porušenia.

 

A tak telo, ktoré si vzalo, vydalo smrti ako obetu a žertvu bez akejkoľvek škvrny a tým, že obetovalo svoje telo za iných, hneď odvrátilo smrť od všetkých, ktorí sú mu podobní. Takto Božie Slovo, ktoré je nad všetkým, zasvätilo a obetovalo svoj chrám a telesný nástroj, ako povedalo, za všetkých a smrťou zaplatilo dlhy. Tak neporušený Boží Syn, so všetkými spojený podobným telom, urobil prísľubom zmŕtvychvstania všetkých podľa práva i zásluh neporušenými.

 

A tak porušenie smrti už nemá nijakú moc nad ľuďmi zásluhou Slova, ktoré v nich prebýva prostredníctvom jedného tela (porov. Jn 1,14).

Z Rečí svätého biskupa Atanáza

(Oratio de incarnatione Verbi, 8-9: PG 25, 110-111)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.