32. nedeľa rok C – slovo k prvému čítaniu (2 Mach 7,1-2.9-14)

muceniciZatkli sedem bratov aj ich matku. Kráľ ich dal trýzniť korbáčmi a remeňmi, a tak ich chcel donútiť jesť zakázané bravčové mäso. Tu jeden z nich vstal a ako prvý v mene ostatných povedal: „Čo chceš zistiť a čo sa chceš od nás dozvedieť? Hotoví sme radšej zomrieť ako prestúpiť zákony otcov.“ A druhý, keď už dodychoval, zvolal: „Ty zloduch, berieš nám tento časný život, ale kráľ sveta nás vzkriesi k večnému životu, lebo pre jeho zákony umierame.“ Po ňom týrali tretieho. Keď mu kázali vyplaziť jazyk, hneď to urobil. Potom smelo vystrel ruky a neohrozene povedal: „Z neba som ich dostal a kvôli Božím zákonom nimi pohŕdam, lebo dúfam, že ich od Boha znova dostanem.“ Sám kráľ a jeho družina žasli nad duchovnou silou mladíka, ktorý ukrutné muky nepokladal za nič. Keď dokonal, rovnako mučili a týrali štvrtého, ktorý krátko pred smrťou povedal: „Ľahko je zomrieť pod ľudským násilím, keď môžeme s nádejou očakávať, že nás Boh znova vzkriesi; ale pre teba nebude vzkriesenie k životu.“
(2 Mach 7, 1-2. 9-14)

Druhá kniha Machabejcov prináša rozprávanie o mučení siedmich bratov a ich matky. Na začiatku je zdanlivo banálna poznámka, že ich nútili jesť zakázané bravčové mäso (k obmedzeniu jedálneho lístka Židov porov. Lv 11,7; Dt 14,8). Môže nás zaraziť, že niekto je schopný radšej zomrieť, len aby nemusel jesť, čo mu zakazuje jeho náboženstvo. Dnes sa to možno pokladá za fanatizmus. Ale na druhej strane niekto iný je schopný mučiť, aby donútil iného jesť, ba dokonca zabiť, keď jeho nátlak neprináša žiadané ovocie.

Lekcionár vynecháva kruté podrobnosti martýria. V našom texte máme zachytené slová, ktoré pri mučení hovorili prví štyria bratia. Sú popretkávané odhodlanosťou neprestúpiť zákony otcov. Ich viera v Boha sa ukazuje ako sila, ktorá premáha strach zo smrti. Je to viera a nádej, že Boh ich „vzkriesi k večnému životu“, že od neho dostanú späť svoje telo, lebo sú mu verní. Zároveň sa tu tvrdí, že vzkriesenie nebude pre všetkých „vzkriesenie k životu.“

Mučitelia „žasli nad duchovnou silou mladíka…“ Mladí ľudia bývajú silní fyzicky. Tento tretí z bratov je označený ako duchovne silný. Z ľudského hľadiska mal život pred sebou a skôr by sa dalo čakať, že poľaví vo svojich zásadách. Jeho nečakaný postoj vzbudzuje v mučiteľoch úžas. Úžas je v Biblii reakcia na Božie konanie (Ž 66,5), a to je to, čo dáva silu mladíkovi. Kráľovi a jeho družine chýba len jedno, aby prestali mučiť a začali chváliť Boha.

© Jozef Kohut, 13.11.2013
(foto: Dominik Lakatoš)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.